Tien Geboden volgens de Last Crewsaders

Kruistocht naar succes

Hiphopland veroveren. Dat is het doel van de jonge Brabantse band Last Crewsaders. Met een uitgekiende strategie proberen ze publiek, pers en concertorganisatoren voor zich te winnen. Voormannen Nappie, E-Rise, Sir. Sore en manager Ozan over de Tien Geboden van de Last Crewsaders.



1.Gij zult naamsbekendheid verwerven

“Ook al staan er maar tien mensen en één journalist, zolang je goed speelt zullen zij toch voor reclame zorgen. En als je vaak genoeg over ons gehoord of gelezen hebt kom je vanzelf kijken. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect.”

2.Gij zult herkenbaar zijn.

“Zorg dat je herkenbaar bent. Onze crew bestaat uit dertien personen. Maar de drie rappers Nappie, E-Rise en Sir. Sore vormen het gezicht van de band. Zij doen de interviews en staan afgebeeld op albumhoezen en promotiemateriaal.

3.Gij zult een goede reputatie verwerven

“Een slechte reputatie gaat sneller rond dan een goede. Zorg dat je een onberispelijke indruk achterlaat. Wees vriendelijk en correct tegen organisatie, pers en publiek. Ga geen kleedkamers verbouwen.”

4.Gij zult een goede show neerzetten

“Mensen willen niet alleen maar luisteren, maar ook zien .Bij veel Nederlandse hiphopacts ontbreekt het aan entertainment. Juist door het showelement val je op. Door anders dan anderen te zijn. Wij proberen alle facetten van hiphop te brengen: Van freestyle tot breakdance. Dat vindt ook de media leuk. Je wordt er eerder uitgepikt. Wij pakken de media niet aan, wij pakken de media in!”

5.Gij zult met uw broeders samenwerken

“Zoek de samenwerking met andere bands. Als package-deal ben je vaak aantrekkelijker voor zalen, omdat je samen meer publiek meebrengt.”


6.Gij zult in kwaliteit investeren

“Toen we begonnen besloten we ieder twee briefjes van honderd op tafel te leggen. Het geld hebben we in podium- en studioapparatuur gestoken. Alles wat aan meeropbrengst binnenkomt wordt weer geïnvesteerd, zodat we nog betere materialen kunnen aanschaffen.”

7. Gij zult gebruik maken van internet

“Internet is een machtig medium. Via onze site www.lastcrewsaders.com kan de hele wereld met onze muziek kennismaken. De laagdrempeligheid van internet brengt ook een gevaar met zich mee. Het is makkelijk om ons anoniem af te zeiken. Gefundeerde kritiek kan echter waardevol zijn. Een guestbook levert de nodige feedback op Dankzij berichten die op onze site achtergelaten worden weten we wat er leeft. Welke aspecten uit onze show gewaardeerd worden en welke voor verbetering vatbaar zijn.”

8.Gij zult op zoek moeten gaan naar een platenmaatschappij

“Platen maken is voor ons belangrijk. Als je meerdere albums achter je naam hebt staan wordt je serieuzer genomen. Onder de noemer ‘Looking for a label tour 2002’ hebben we het afgelopen seizoen rondgetrokken. We hopen zo de interesse van een platenmaatschappij op te wekken. Want zolang we LC-albums in eigen beheer uitbrengen blijft de distributie beperkt tot optredens en bestellingen via internet.”

9.Gij zult het heft in eigen hand moeten nemen.

“Optredens komen meestal niet vanzelf aanwaaien. Je zult de zalen zelf moeten benaderen. Bellen , demo’s opsturen en nog eens nabellen.” Proberen een netwerk (organisatoren, bands, pers, muziekprofessionals) op te bouwen en te onderhouden.”

10.Gij zult bijtijds moeten stoppen

“Elke band heeft een topjaar en een topalbum. Je weet wel: zo’n plaat die zelfs gekocht wordt door mensen die normaalgesproken nooit een album van je in huis zouden halen.Daarna moet je eigenlijk stoppen. Want alles zal minder worden De Last Crewsaders hebben het gevoel dat zij die plaat nog niet gemaakt hebben."

Last Crewsaders

©2002 Marcel Bosmans
mmv Laura Thijssen

|Last Crewsaders Homepage|