Beatbusters laten zich niet gek maken:

‘Het muzikantenbestaan is een kweekschool voor alcoholisten’

De Betuwse ska-formatie de Beatbusters timmert al vijftien jaar met succes aan de weg. Samen met Osdorp Posse voorman Def P scoorden ze zelfs een grote hit. Reden genoeg om Beatbusters Johan Steevens (zanger/mede-oprichter), Jasper Bax (manager/mede-oprichter) en Marco van Krieken (drummer) aan een interview te onderwerpen.

Def P . De naam is gevallen. Mede dankzij de hit ‘Bubbelbad’ toert de gelegenheidsformatie Def P en de Beatbusters al maandenlang langs uitverkochte podia in Nederland. De samenwerking is min of meer toevallig ontstaan. Nadat de leider van de Osdorp Posse een bijdrage leverde aan het BB-album 'Get down to brass tacks', was het de beurt aan de Beatbusters om iets terug te doen. Een aantal bandleden begeleidde Def P tijdens zijn solo-optreden op Lowlands ‘99.”De Golf-tent was tot de nok toe gevuld. En de hele massa ging uit zijn dak. Toen dachten we, daar moeten we de clubs mee in.“ Onder de noemer 'Skank-Hop Party' werd een gezamenlijke tour afgewerkt. De party bestond uit drie onderdelen: een optreden van Def P, een optreden van de Beatbusters en een gezamenlijke toegift waarbij enkele Osdorp Posse klassiekers in een ska-jasje gegoten werden. “Uiteindelijk besloten we om samen een album op te nemen. Een hele goeie plaat , waaruit weer een hele lange reeks optredens voortvloeide.” De samenwerking tussen rapper en Beatbusters verloopt volgens Johan uitstekend: “We hebben ongeveer dezelfde mentaliteit. Lekker eigenzinnig.” Toch moesten beide partijen in zakelijk opzicht aan elkaar wennen: “De Osdorp Posse heeft haar underground status gecultiveerd. Ze presenteren zich als het stoutste jongetje van de klas. Def P kun je daarom niet in de vijf uur show zetten. Soms moet je water bij de wijn doen. Want ons maakt het in feite niet uit waar we optreden. Als er maar een kratje met bier staat.” Daarnaast veranderde er het nodige voor manager Jasper : “De belangen van Def P worden behartigd door Mojo. Taken moesten dus verdeeld worden. Uiteindelijk besloten we om allebei een deel van de boekingen op ons te nemen.” Ook het werken met een grote platenmaatschappij was nieuw voor de Beatbusters. “In het begin dachten we: laten we maar gewoon doen wat ze willen. Als je ‘a’ zegt en een contract ondertekent bij een groot label (EMI, red.), moet je ook ‘b’ zeggen. Publiciteit en promotie is tenslotte belangrijk. Maar het moet niet te gek worden. Het verzoek om in een vrachtwagen met bubbelbad langs middelbare scholen te trekken hebben we vriendelijk doch beslist afgewimpeld.”

Bubbelbad
De samenwerking tussen Def P en de Beatbusters mondde uit in een grote hit. ‘Bubbelbad’ reikte tot #11 in de Mega Top 100. Van de single werden meer dan 10.000 exemplaren verkocht. “Het nummer was eigenlijk bedoeld als grap”, vertelt Johan. “Op een avond zaten we samen naar MTV te kijken. Komt er clip van Def Rhymes voorbij, met allemaal meiden in een bubbelbad. Zegt Def P: Dat kunnen wij ook. Zo is Bubbelbad ontstaan. Als parodie op al die patserige rapclips.” Waarom het een hit werd is moeilijk te doorgronden. “Voorheen waren we veel meer bezig om onze albums te promoten, door middel van releaseparty’s, flyers en interviews. EMI volgde nadrukkelijk een singlestrategie. “Bubbelbad’ werd naar voren geschoven, omdat het goed ‘klinkt’. Dat is echter nog geen garantie voor succes. Je kunt alle hitcliché’s uit de kast halen, maar als het nummer niet gedraaid wordt ben je nergens. We hadden het geluk dat Rob Stenders (van het 3fm-programma ‘Stenders vroeg’, red.) helemaal dubbel lag toen hij Bubbelbad voor de eerste keer hoorde. Hij vond dat ons nummer iedere morgen uit alle wekkerradio’s van Nederland moest schallen. En dat is uiteindelijk gelukt. ” Ook het uitbrengen van een videoclip was belangrijk. “Zelfs een onopvallend nummer kan dankzij een goede clip een grote hit worden. De maker van onze video is bekend geworden door de zogenaamde Tietenclip bij een single van Bastian. Iedereen herinnert zich de beelden, maar niemand kan het nummer meezingen.” Het maken van een clip was een leerzame ervaring voor de Beatbusters: “De volgende keer gaan we ons nog meer met de inhoud bemoeien. Nu weten we hoe het werkt. Je hebt te maken met allerlei beperkingen, met name op financieel vlak. Oorspronkelijk dachten we aan een filmpje met barbies en modellen. Maar dat bleek veel te duur. Je staat er versteld van wat een clip kost. Alleen al aan ‘Bubbelbad’ werd 30.000 gulden gespendeerd. En dat was nog een eenvoudige clip”

Live
Met ‘Bubbelbad’ hebben de Beatbusters een nieuwe doelgroep aangeboord: “Het singlekopend publiek is gemiddeld tussen de 14 en 16 jaar oud. Voorheen waren onze fans wat ouder. Wellicht is er ook een groep die ons de rug heeft toegekeerd. Het ska-wereldje is namelijk super conservatief. Succes is daar een vies woord.” De Beatbusters zelf blijven nuchter onder het succes. “Het is niet zo dat we van ‘Bubbelbad’ afhankelijk zijn. We hebben het vijftien jaar zonder hits gedaan en zijn desondanks uitgegroeid tot een nationale subtopper met een enorme live-reputatie. Dat geeft vertrouwen.” Tijdens optredens wordt het showelement niet geschuwd: “ Wij geloven heilig in entertainment . De meeste mensen komen niet speciaal voor ons naar een festival. Dus moet je zorgen dat je extra opvalt. Nu hebben we bijvoorbeeld weer flitsende wegwerkerpakken aangeschaft. In combinatie met een blacklight geeft dat een geweldig effect.” Niet alleen kleding wordt als wapen ingezet. “ Vanaf het begin gooien we alle remmen los. De eerste drie nummers zijn bedoeld om het publiek bij de kladden te vatten. Daarna houden we de vaart erin. Veel nummers zitten aan elkaar vast en worden snel gespeeld. Onze set loopt als een TGV.” Live zijn de Beatbusters op hun best. “Playbacken is niet aan hen besteed. “ Vreselijk toch, zo’n drummer van Sita die tijdens Top of the Pops op plastic bekkens slaat.”

Toekomst
Deel 1 van het project ‘Def P en de Beatbusters’ is vrijwel afgerond. De Beatbusters beraden zich momenteel op de toekomst. “We zijn bezig met het opstellen van een meerjarenplan. De tour met Def P is langer uitgesmeerd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Nu kunnen we weer aan nieuw materiaal gaan werken. In navolging van ‘Aangenaam’ kiezen we voor een Nederlandstalig album. Dat zijn we aan onszelf en ons publiek verplicht. We hebben nu eenmaal een bepaalde positie verworven en die willen we niet kwijtraken. We zullen daarom hele hoge eisen moeten stellen aan de muziek en het product. Vernieuwend bezig blijven.” De Betuwse skasters weten nog niet wie het album gaat uitbrengen: “Een hele grote platenmaatschappij is niet altijd ideaal. Maar als ze met een grote bundel geld aankomen, waardoor we een goed product kunnen maken, zullen we hun aanbod zeker in overweging nemen.” Het voornemen om een Engelstalige compilatie voor de buitenlandse markt te maken is voorlopig op de lange baan geschoven. “Je kunt geen twee dingen tegelijk doen. Al blijft het een droom om Europa te veroveren. Onze Italiaanse tour was echt een hoogtepunt. Lokale radiostations hadden voorafgaand aan ons optreden diverse nummers gedraaid, met als gevolg dat het publiek massaal meezong. Vooral toen we ‘Taste of Honey’ speelden. Dat bleek de begintune van het Italiaanse Studio Sport te zijn. Echt een kippenvelmoment. Tijdens de tour zijn we voor het eerst met een nightliner vervoerd. Met die gigantische tourbus zijn we vervolgens naar Appelpop gegaan. Dat was echt stoer. Vijfhonderd meter van huis en dan met zo’n gevaarte komen aanrijden ”

Bijbaantje
Beatbuster zijn is een parttime job. Zanger Johan werkt drie dagen per week als metaalbewerker in een fabriek en drummer Marco is wiskundeleraar. Beiden spreken van een ideale combinatie. “Het is mooi in evenwicht. Van onze hobby hebben we gedeeltelijk ons werk kunnen maken.” Het docentschap geeft Marco zekerheid: “Het klinkt burgerlijk maar als het in de muziek minder gaat, kun je toch ergens op terugvallen.” Johan knikt instemmend: “Als je stopt met werken verlies je bovendien het contact met de maatschappij. Daarnaast is het muzikantenbestaan een kweekschool voor alcoholisten en drugsverslaafden. Het is fijn om een soort ritme te hebben.” Ook in deeltijd valt een popartiest niet te benijden. Meerdere bandleden namen voortijdig afscheid van de Beatbusters .”We hebben altijd als eis gesteld: als je in een band zit moet je er voor gaan. Als je privé-leven in de knoop dreigt te raken, kun je maar beter stoppen. Je moet op en top gemotiveerd zijn. “ Johan, Marco en Jasper hebben altijd op de steun van hun partners kunnen rekenen. “Ze laten ons wat dat betreft vrij. Meestal reizen ze ook niet mee naar optredens. Alleen bij bijzondere gelegenheden. Op een gegeven moment hebben ze het wel gezien. Dan hebben ze geen zin meer om de hele avond in een vreemde zaal te staan. Daarnaast speelt het vervoer een rol. We passen zelf maar net in ons busje. Dan zouden we ook nog een taxi moeten regelen.”

©2002 Marcel Bosmans
mmv Laura Thijssen
|Beatbusters Homepage|